W życiu wielu firm przychodzi moment, w którym wady jej nazwy zaczynają być poważną przeszkodą w sukcesie. Z pomocą przychodzi wtedy renaming (lub szerzej: rebranding). Jak wybrać nową nazwę dla firmy?
Zobacz: 100+ świeżych, nowoczesnych pomysłów na zmienioną nazwę
Prezentujemy kilka wskazówek, które pomogą Ci w podjęciu decyzji i stworzeniu nowej marki.
Zdefiniowanie firmy i jej klientów
Aby wymyślić dobrą nazwę, należy określić najpierw charakter firmy. Co jest jej celem? Jak może się rozwijać w przyszłości? Kim są klienci? W jakich krajach będziesz sprzedawać?
Dobry menadżer poświęci czas i odpowie na te pytania, gdyż tylko z odpowiednim przygotowaniem można podjąć najbardziej trafną decyzję. Pytania te zawężają późniejszy wybór, precyzując na przykład czy odpowiednia będzie nazwa poważna, czy bardziej młodzieżowa, „fajna”.
Asortyment i branża
Jeśli działasz tylko w jednej branży, Twoja nazwa może do niej nawiązywać (najlepiej odróżniając się od nazw konkurencyjnych). Pomyśl jednak co się stanie, gdy dojdzie nowy asortyment, zupełnie inny niż planowany?
W takim przypadku lepsza będzie nazwa uniwersalna (taka jak Allegro).
Możesz również posiadać kilka osobnych nazw-marek, dla każdej branży, w której działasz.
Kup adres .pl
Wyszukaj taką nazwę, dla której znajdziesz wolną domenę z końcówką .pl
Unikaj innych zakończeń (.info.pl, .eu), gdyż to tylko źródło pomyłek dla klientów (którzy zamiast do Ciebie, trafią gdzie indziej).
Jeśli masz problem ze znalezieniem domeny, sprawdź nasze pomysły.
Unikaj nazw pospolitych
Gdy sprzedajesz książki, naturalnym wyborem są dla Ciebie nazwy: ksiazka.pl, ksiazki.pl, ksiegarnia.pl
To strzał w stopę. Znajdziesz się w gronie podobnie brzmiących firm bez charakteru. Postaw na własną, oryginalną nazwę (jak Merlin.pl, Bonito.pl)
Chwilowa moda? Zapomnij
To, że firmy dookoła mają w nazwie PPHU, nie oznacza, że to najlepszy wybór dla Ciebie. Wszechobecne „pracownie” i „manufaktury”? Ich czas minie. Postaw na coś ponadczasowego.
Jak przeprowadzić zmianę?
Jeśli masz grono powracających klientów, zmianę można wykonać w sposób, który zminimalizuje prawdopodobieństwo ich straty. Poszczególne etapy pozwolą z wyprzedzeniem powiadomić ich o zmianie i jej przyczynach, uspokoić ich obawy, i zapewnić potrzebne informacje. W okresie przejściowym nowa i stara marka mogą funkcjonować obok siebie (np. w logo).
Bardzo dobrze poradziła sobie z tym zadaniem Aviva, przekształcając wcześniejszą markę Commercial Union w kilku fazach.
Zalecamy, by jeszcze przez kilka lat utrzymywać starą domenę internetową. Powinna przekierowywać na nowy adres dla każdej podstrony z osobna. Wszystkie używane skrzynki e-mailowe również powinny kierować wiadomości na nowe adresy.
Znane przykłady
Kilka udanych przykładów renamingu w Polsce i na świecie:
- CPN i Petrochemia Płock – ORLEN
- BackRub – Google
- Blue Ribbon Sports – Nike
- Matsushita Electric Corporation of America – Panasonic
- Research in Motion – Blackberry
- National Mutual – AXA
- Stag Party – Playboy
- Państwowy Ośrodek Maszynowy – BLACK RED WHITE
- Marafuku Company – Nintendo
- Computing Tabulating Recording Corporation – IBM
- Jerry’s Guide to the World Wide Web – Yahoo
Jak widać, w większości przypadków nowa nazwa firmy jest krótsza, prostsza, łatwiejsza do wymówienia i zapamiętania w wielu krajach. Jest uniwersalna.
Doradzimy
Istnieją różne przyczyny zmiany nazwy firmy:
- jest za długa lub nienowoczesna
- pojawił się kryzys z nią związany
- połączenia i fuzje z innymi podmiotami
- problemy prawne i naruszenia znaków towarowych
- nie ma dobrej domeny internetowej, a klienci przez pomyłkę używają innego adresu
- nie pasuje do pożądanego wizerunku firmy
W każdym z tych przypadków służymy radą i pomocą. Posiadamy kilkaset gotowych nazw, dla których wykupiliśmy od razu domeny internetowe. Przeprowadziliśmy selekcję spośród 30 000 pozycji. Zapraszamy do kontaktu.