Allegro wygrywa z Aukcje24, a Empik z i-ksiegarnia. Jak uniknąć pułapki pierwszego skojarzenia i nazw pospolitych? Wyobraź sobie, że chciałbyś założyć księgarnię. W pierwszej chwili może wydawać się, że nazwa generyczna, taka jak i-ksiegarnia.pl, to dobra nazwa dla firmy i domeny. Czy na pewno?
W jaki sposób odróżnisz się od iksiegarnia.pl, e-ksiegarnia.pl, ksiegarnia.pl, i-ksiazki.pl czy i-ksiazkowo.pl? Jak wiele firm, nazywając się w podobny sposób, odniosło sukces? Powszechnie wiadomo, że do liderów rynku w Polsce należą takie firmy jak Empik, Merlin, Matras, a na świecie Amazon oraz Barnes & Noble.
Bezpłatnie doradzimy wybór idealnej nazwy, która odróżni Cię od konkurencji
NIE dla nazw pospolitych
Nazwy pospolite, branżowe rzadko sprawdzają się w takiej sytuacji. Giną w morzu podobnych do nich stron. Trudno je zapamiętać, bo ksiazka.pl, ksiazki.pl, MojaKsiazka.pl, TwojaKsiazka.pl, ksiazka24.pl brzmią podobnie i różnice między nimi rozmywają się.
Tak samo jak nazwy firm budowlanych, które zawierają człon „bud”. Poza tym, nazwy tego rodzaju trudno będzie chronić poprzez zastrzeżenie w Urzędzie Patentowym.
Mocna nazwa firmy to nazwa własna. Oryginalna, indywidualna, ponadczasowa, z własnym charakterem. Tworząc nazwę własną wyróżnisz się z tłumu i stworzysz markę, która będzie zapamiętana przez Twoich klientów, tych rzeczywistych i potencjalnych.
Unikalna nazwa firmy ma marginalne znaczenie, gdy otwierasz osiedlowy sklep z warzywami. Jednak w przypadku większych projektów, serwisów internetowych czy sieci handlowych, silna marka jest niewątpliwie filarem sukcesu. Krótka, niepowtarzalna, bez przedrostków/przyrostków i do tego najlepiej jednowyrazowa.
Efektywny marketing musi być oparty na właściwych fundamentach. Jednym z nich jest dobra nazwa. Bez niej działania marketingowe mogą nie spełnić swojej roli. Poniżej prezentujemy tabelę, która pokazuje najbardziej wartościowe marki na świecie. Warto brać z nich przykład.
TOP 20 wartościowych marek wg Interbrand 2014 | |
1. Apple | 11. Mercedes-Benz |
2. Google | 12. BMW |
3. Coca-Cola | 13. Cisco |
4. IBM | 14. Disney |
5. Microsoft | 15. HP |
6. GE | 16. Gillette |
7. McDonald’s | 17. Louis Vuitton |
8. Samsung | 18. Oracle |
9. Intel | 19. Amazon |
10. Toyota | 20. Honda |
Wysoka pozycja w Google
Niektórzy twierdzą, że nazwa internetowa w postaci słów kluczowych opisujących branżę pomoże Ci w pozycjonowaniu w Google. O ile kiedyś była to prawda, teraz liczą się inne rzeczy. Jeśli nie wierzysz, sprawdź wyniki dla jednej z konkurencyjnych fraz. Potrzebujesz więcej argumentów za unikalną nazwą? Zastanów się proszę:
- ile z odwiedzanych przez Ciebie regularnie stron internetowych to nazwy własne? (Allegro, Onet, Facebook…)
- która marka ma lepszy wizerunek: Orlen czy StacjaBenzynowa.pl?
Zobacz też: Jaka nazwa dla firmy będzie najlepsza?
i 100+ gotowych, oryginalnych pomysłów z domeną internetową